Itt a magyar hibridautó - magyar autóipari fejlesztés
2009.január 58-án mutatkozott be a Közlekedési Múzumban a „Solo” fantázianevű napelemes magyar hibridautó első működő prototípusa.
Az őriszentpéteri Antro Kht. által fejlesztett Solo akkumulátorait a tetején lévő napcellák, valamint a taposópedálok töltik menet közben. A járművet a kerékagyakba szerelt elektromotorok mozgatják, amelyet lítium-ion akkumulátorok, a tetőn elhelyezett napelemek és a bioetanollal működő motor mellett az utasok is tölthetik - mondta el a VGO-nak Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató.
A későbbiekben a hibridhajtás kibővül egy kisméretű, növényi olaj- vagy alkoholüzemű motor-generátorral, amely táplálja az akkumulátorokat, azok pdig energiával látják el a meghajtást biztosító villanymotorokat. Így lehetővé válik a lakott területen kívüli tartós, nagy sebességű haladás is. Mindezt a jármű ultrakönnyű és áramvonalas kialakításnak köszönhetően 1,5-2 l/100 km üzemanyag fogyasztással lehet majd elérni a tervek szerint.
A tetőre szerelt napcellák városi sebesség mellett átlagosan 20-25 kilométer megtételére elég energiát gyűjtenek össze naponta, így lakott területen belül hangtalanul és káros anyag kibocsátása nélkül lehet autózni. A bioetanollal működő motor csak nagyobb sebességnél kapcsol be.
A háromszemélyes Solo 10 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométeres sebességre, a végsebessége pedig 140 km/h. A kocsi fogyasztása másfél liter száz kilométerenként, miközben károsanyag-kibocsátása ötöde egy hagyományos autóénak, csupán 33 g/ km. Ez annak is köszönhető, hogy a karosszéria és a váz könnyű, de erős szénszálas kompozitból készült, az autó ezért csupán 270 kilogramm.
Az Antro Kht. 2001 óta körülbelül 200 millió forintot fordított a közvetlen fejlesztésekre és a prototípus megvalósítására regionális, országos és uniós pályázatok, valamint az MKB-Euroleasing ZRt. támogatásai révén.
A tervezett sorozatgyártás beindításához több milliárd forintos tőke szükséges, melyet a Solo-Duo ZRt. kockázati tőkebefektetők és a későbbi gyártásban is részt vevő szakmai befektetők bevonásával kíván finanszírozni.
A várhatóan 2012-ben piacra kerülő első magyar hibridautó nem lesz olcsóbb, mint egy alsó-középkategóriás kisautó, viszont sokkal olcsóbb lesz majd a használata. A célcsoport a környezettudatos fogyasztók tábora, illetve a családok. Nekik készül az ANTRO következő fejlesztése, a Duo fantázianevű, hatszemélyes modell, amelyet a koncepció szerint negyed óra alatt szét lehet bontani két kis Solóra.
forrás: http://www.autoipari-klaszter.hu
|